Bij een verkoopplan wordt er in kaart gebracht wat een bedrijf wil bereiken. Een verkoopplan zal voor ieder bedrijf anders zijn. Een onderneming,of b.v. een verkoper werkt volgens eigen specifieke doelstellingen. In theorie kan het er nog zo mooi uitzien, maar alle plannen moeten ook in de praktijk worden gebracht. Om een goed verkoopplan in elkaar te zetten, zal veel voorwerk gedaan moeten worden. Er zijn een aantal stappen die van te voren gemaakt moeten worden. Zie het als segmenten van een cirkel.
Stel vast wat je wil bereiken, hoe denken je het te bereiken, welke (financiële) middelen en voorwaarden zijn nodig maar ook welke training en hoeveel mankracht is er nodig om het doel te bereiken. Verder heb je een plan van aanpak en tijdschema nodig. Na deze eerste stappen houd je een evaluatie. Na de evaluatie moeten wellicht de doelen bijgesteld worden en zal het noodzakelijk zijn opnieuw te beginnen met het eerste segment van de cirkel. Betrek niet alleen de directie of de verkoopleider bij het maken van een verkoopplan, het is belangrijk ook de medewerkers erbij te betrekken. Als zij zich achter de plannen scharen, zal het resultaat eerder bereikt worden.
Bespreek met verkopers wat zij denken te bereiken. Kunnen zij aangeven hoeveel zij kunnen verkopen binnen een bepaalde tijd? Zijn er trainingen en opleidingen nodig, zoals verkoopgesprekken en verkooptraining. Wellicht kunnen oudere werknemers adviezen geven en tips. Hoe loopt de interne communicatie. Met wie kunnen ervaringen, problemen en resultaten besproken worden? Een verkoopplan lijkt eenvoudig, maar vergis je niet. Er zijn tal van zaken die een rol spelen. De verkoper is het visitekaartje van het bedrijf. Hoe moet hij zich presenteren bij de klanten. Hoe moeten zijn omgangsvormen en kleding zijn. Neem ruim de tijd om een serieus en gedegen verkoopplan te maken.